Sa sigurnošću možemo reći da je razvoj mobilnih aplikacija u konstantnom porastu, konkurencija je izuzetno visoka i samo najefikasnije i najčešće korišćene aplikacije mogu “preživeti” u mobilnim telefonima korisnika. Ključno pitanje je – šta je to što mobilnu aplikaciju čini uspešnom?
Poslednje ažuriranje
6. jul 2023.
Podeli
Koliko je razvoj mobilnih aplikacija u porastu potvrđuju sledeće činjenice:
Počev od 2021. godine, u online internet prodavnicama postoji preko 4,8 miliona mobilnih aplikacija
Prosečni korisnik poseduje preko 80 aplikacija na mobilnom telefonu ali koristi samo 9 na dnevnom nivou
Samo 29% od ukupnog broja aplikacija ostane na telefonu posle 90 dana
Imajući sve to u vidu, moramo se zapitati – Koje to kriterijume treba ispuniti, da bi mobilna aplikacija od strane korisnika bila ocenjena kao uspešna?
Naravno, u svetu razvoja mobilnih aplikacija, ne postoji jedinstveno rešenje koje bi svaku aplikaciju bez izuzetka učinilo uspešnom. Ipak, postoje određene ključne karakteristike koje mogu mobilnu aplikaciju učiniti funkcionalnijom i više prilagođenom korisniku. Na primer, bitno je da svojim dizajnom i funkcionalnošću pruža odlično korisničko iskustvo, zatim da vam pomaže u dostizanju poslovnih ciljeva, i da obezbeđuje korisnicima dodatnu vrednost u odnosu na standardni web sajt. Takođe, kvalitetna i efikasna aplikacija može dodatno pomoći vašem poslovanju da:
Prikupite i upravljate uvidima kupaca
Pojednostavite poslovne procese
Automatizujete administrativne zadatke
Poboljšate marketinški sadržaj
Povećate prodaju i prihod
Smanjite proizvode troškove, i tome slično.
Kao što možete videti, benefiti dobre mobilne aplikacije su brojni. Mi izdvajamo 5 najvažnijih karakteristika koje svaka kvalitetna mobilna aplikacija, bilo da je Android ili iOS, treba da poseduje kako bi se izdvojila u masi sličnih:
Dobro dizajniran UI
U veoma brzom online svetu, često ne postoji druga šansa za prvi utisak. Prva karakteristika koju treba da imate na umu prilikom izrade mobilne aplikacije jeste intuitivan i privlačan korisnički interfejs, kako bi privukao, ali i zadržao pažnju korisnika.
Kako se postiže dobro dizajniran UI?
Pre svega, UI trebalo bi da je optimizovan za ekrane mobilnih telefona koji su osetljivi na dodir, što znači uklanjanje svih karakteristika mobilne aplikacije koje nisu krucijalne za njeno funkcionisanje. Dizajn mora biti ujednačen kroz sve platforme i veličine mobilni telefona, i ne sme biti previše natrpan. Dodatna preporuka jeste da se dizajn mobilnih aplikacija “humanizuje”, odnosno da korisnici steknu utisak da komuniciraju sa čovekom, a ne sa softverom. Humanizacija dizajna se može ostvariti kroz personalizaciju, ekspresivne ilustracije i vizuale, funkcionalne animacije, mikro interakcije, i tome slično.
Brzo vreme učitavanja
Određene studije koje je Google sproveo pokazuje da će 70% korisnika mobilnih telefona negativno reagovati na sporost mobilne aplikacije.
Ukoliko dođe do odlaganja od samo 3 sekunde, 40% korisnika će odustati i instalirati bržu mobilnu aplikaciju.
Neki uobičajeni razlozi koji mogu uticati na sporost jesu: preopterećen server, previše podataka, zastarele verzije softvera, glomazan programski kod, neoptimizovane šifrovane veze, itd.
Dobroj i brzoj mobilnoj aplikaciji ne treba više od 5 sekundi za preuzimanje. Brza i responzivna mobilna aplikacija vodi ka boljem korisničkom iskustvu, višem stepenu zadržavanja korisnika i većoj stopi konverzije. Da biste to dobili, morate voditi računa da tim koji Vam razvija mobilnu aplikaciju posebnu pažnju obrati na:
Korišćenje dobre mreže za isporuku sadržaja – CDN
Sažimanje i menjanje veličine podataka (slika, video snimaka, grafičkog i audio sadržaja)
Redovno ažuriranje aplikacije
Minimizacija potrošnje memorije
Ispravljanje grešaka u performansama
Optimizovanje mobilne aplikacije za različite uređaje
Zadovoljstvo korisnika mobilnom aplikacijom dorektno zavisi od brzine učitavanja podataka.
Bezbednost podataka
Jedna od ključnih karakteristika dobre mobilne aplikacije jeste njena bezbednost, odnosno pouzdana zaštita podataka. Povreda bezbednosti znači da osetljivi podaci, kao što su imena korisnika, kućne adrese, datumi rođenja i bankarske informacije mogu biti izloženi napadačima, dovodeći korisnike i poslovne tajne u opasnost. Kršenje obaveze zaštite podataka povlači brojne negativne posledice, počev od finansijske odgovornosti, preko gubljenja klijenata, sve do ugrožene reputacije kompanije, i tome slično. Predlažemo vam da pratite sledeće dobre bezbednosne prakse, kao što su:
Dizajniranje bezbednosnog koda koji se lako ažurira i ujednači
Šifrovanje svih podataka
Korišćenje samo autorizovanih API-ja
Uvođenje validacije tokena sa različitim vremenima isteka sesije
Zahtevanje višefaktorske autentifikacije
Kontinuirano testiranje mobilne aplikacije na potencijalne pretnje i upade treće strane.
Važno je razumeti da pouzdana zaštita podataka ne prestaje nakon što se mobilna aplikacija razvije i lansira.
Naime, nove pretnje se stalno pojavljuju i bezbednost podataka je kontinuiran proces koji se ne završava tokom postojanja mobilne aplikacije. Samim tim, redovna bezbednosna testiranja su neophodna u cilju analize eventualnih slabih tačaka u zaštiti podataka mobilne aplikacije. Ukoliko na vreme rešavate potencijalne bezbednosne pretnje i ne dozvolite da one eskaliraju u veći problem, šaljete pozitivan signal korisnicima da brinete o njihovim ličnim podacima, čime povećavate njihovo poverenje i lojalnost vašem brendu.
Odlična korisnička podrška
Ako želite da napravite mobilnu aplikaciju koja će biti ne samo instalirana, već i korišćena, važno da ona ima zadovoljavajući nivo korisničke podrške. Jedan od načina da se to obezbedi jeste kroz komunikacioni alat u samoj mobilnoj aplikaciji, kao što je na primer funkcija direktnog ćaskanja. Ova karakteristika olakšava korisnicima pružanje povratnih informacija i postavljanje pitanja, i omogućava brzo i efikasno rešavanje problema.
U slučaju da nemate namensku liniju za korisničku podršku, korišćenje AI chat bot-ova može biti dobra alternativa, jer će oni pružiti personalizovano korisničko iskustvo. Dodatno, odeljci sa čestim pitanjima (tzv. FAQ sections) mogu biti veoma korisni u pomaganju korisniku da brzo pronađe odgovor na uobičajeno pitanje.
Korisnička podrška je izuzetno važna tokom celokupnog korisničkog putovanja, ali posebno nakon što je aplikacija instalirana ili kupljena. Brzo odgovaranje na pitanja i rešavanje problema pokazuju da vam je zaista stalo da vaši korisnici budu zadovoljni mobilnom aplikacijom, što dovodi do veće angažovanosti korisnika, čestih preporuka, kao i pozitivnih recenzija.
Ugrađene integracije
Jedna od karakteristika kvalitetne mobilne aplikacije jeste mogućnost da sakupite sve svoje podatke i povežete ih na neke druge poslovne platforme koje koristite. To je razlog zašto uspešne mobilne aplikacije imaju ugrađene integracije – ključnu komponentu povezivanja koja pomaže da se sinhronizuju korisničke informacije.
Budući da su podaci centralizovani i usklađeni, smanjuje se rizik od grešaka u dupliranju podataka, ubrzava se proces donošenja poslovnih odluka i poboljšava se transparentnost u radu.
Druge karakteristike, kao što je slanje poruka u samoj aplikaciji ili integracija korisničke podrške, mogu takođe pomoći timovima da efikasnije rade, komuniciraju i rešavaju tekuće probleme.
Da zaključimo, šta je to što korisnici žele od mobilne aplikacije?
Korisnici žele mobilnu aplikaciju koja im proizvodi jedinstvenu vrednost – bilo da je to rešavanje nekog problema, povećanje produktivnosti ili prikazivanje podataka na jednostavan i organizovan način. Takva mobilna aplikacija treba da bude prilagođena korisnicima, responzivna, sigurna, sa pouzdanom korisničkom podrškom.
Imajući sve to na umu, možemo zaključiti da samostalno kreiranje takve aplikacije svakako ne predstavlja jednostavan, lak i brz posao. Međutim, razvoj uspešne mobilne aplikacije ne mora biti teret ukoliko nađete iskusnog i pravog saradnika. Zato je tu Cubes, sa dugogodišnjim iskustvom i vrhunskim stručnjacima u oblasti programiranja, kodiranja, UI dizajna i brendinga, koji vam može biti podrška i pomoć na tom putu.
Dakle, dobra mobilna aplikacija treba da pruži jedinstvenu vrednost i prijatno iskustvo samim korisnicima, dok za preduzeća, ona treba da generiše prihod i podstiče zadržavanje korisnika.
Imajući sve to na umu, možemo zaključiti da kreiranje dobre mobilne aplikacije svakako ne predstavlja jednostavan, lak i brz posao. Zato smo se potrudili da vam ovim tekstom pomognemo i otkrijemo neke korisne taktike, iskusne savete i prave korake na putu do vaše uspešne mobilne aplikacije.
Sa porastom korišćenja mobilnih platformi, kako za ličnu tako i za industrijsku upotrebu, dolazi do sve veće specijalizacije mobilnih aplikacija. Osmišljavanje jedinstvene ideje aplikacije, bez obzira na to koje ciljeve želite da postignete sa njom, više nije dovoljno – tržište mobilnih aplikacija jednostavno je previše konkurentno. Upravo zato, započinjanje procesa izrade mobilne aplikacije bez prethodne pripreme i istraživanja, sigurno dovodi do gubitka vremena, sredstava, ali i živaca.
Otkrijte ključne faktore koji utiču na izbor između iOS i Android platformi prilikom razvoja mobilnih aplikacija. Koja platforma će podržati vaše poslovanje u Srbiji? Saznajte u našem detaljnom poređenju iOS i Android aplikacija.
Industrija izrade mobilnih aplikacija neprestano raste i sudeći po brzini njenog razvoja, ne namerava da stane. Put od ideje do finalnog lansiranja jedne mobilne aplikacije može biti dug, a ponekad i konfuzan. Zato smo za vas podelili taj proces na 8 koraka koji su detaljno opisani u ovom tekstu.