Dizajniranje sajta i mobilne aplikacije – ključne smernice za uspešne projekte

Pronašli ste kompaniju sa sjajnim portfoliom koja jasno komunicira i ima impresivno iskustvo i znanje o dizajn industriji. Međutim, čak i najiskusnijim dizajnerima potrebni su pravac i detaljne specifikacije kako bi uspešno dizajnirali vaš sajt ili mobilnu aplikaciju. Što više instrukcija budete pružili dizajneru, osiguraćete da sve prođe glatko, odnosno da su odlaganja i revizije svedene na minimum.

Poslednje ažuriranje

17. avgust 2023.

Podeli

kreiranje uspešnog projekta
Pred vama je detaljan vodič sa šest glavnih tačaka koje je neophodno da precizirate sa dizajnerom pre nego što ugovorite i započnete projekat:

Budžet

Veoma je važno da se na samom početku dizajner dogovori sa odgovornim licem iz tima oko budžeta, kako bi obe strane bile zadovoljne.

U slučaju da je budžet za web dizajn vašeg projekta mali, jer, na primer, novac treba da se izdvoji i za brendiranje i razvoj marketinga, neophodno je da blagovremeno i tačno o tome obavestite dizajnera. Na taj način, dizajner vam može odmah predočiti šta je moguće uraditi u okviru raspoloživog budžeta, a šta mora biti isključeno.

Budžet je takođe važna stavka zbog procene utrošenog vremena, kao i realne ponude koju kompanija može da sastavi za rad svog dizajnera.

Vremenski rokovi

Jedna od ključnih tačaka koju treba da precizirate sa vašim dizajnerom jesu vremenski rokovi za zadatke unutar projekta.

Ubacivanje jasnog vremenskog okvira u odredbe ugovora može pomoći da se izbegnu bilo kakvi sporovi u slučaju kašnjenja, ali takođe može značiti i samom dizajneru u smislu lakšeg upravljanja sopstvenim poslom.

U okviru vremenskih rokova, treba pomenuti i eventualne izmene ili revizije dizajna. Većina dizajnera nudi dva ili čak tri kruga uređivanja i naknadnih izmena nakon podnošenja početnog dizajna.

Na vama je da pružite jasne i konstruktivne povratne informacije o tome šta biste želeli da se popravi, odnosno promeni. U slučaju da vaš dizajner nudi samo dva kruga revizije, sve izmene koje se zahtevaju nakon toga će verovatno biti predmet dodatne naplate.

 

Glavna tačka kontakta

Sa kim ćete raditi i komunicirati? Da li ćete razgovarati sa dizajnerom direktno ili sa menadžerom projekta koji deluje kao posrednik? Ili ćete morati da komunicirate sa više ljudi u svakoj fazi projekta?

Bilo bi dobro i efikasno da sa svake strane postoji jedna osoba za svakodnevnu komunikaciju, dok se ostale stvari rešavaju na internim sastancima; na njima bi se detaljno prolazilo kroz proces pre nego se utvrde brifovi, eventualne korekcije i tome slično.

Takođe, važno je raspitati se da li kompanija nudi jednog dizajnera ili je u pitanju tim. U slučaju tima, može se desiti da „glavni dizajner“ delegira neki zadatak, kao što je na primer dizajn ilustracija, ili čak UX ili UI dizajn, a kako bi se kvalitetnije fokusirao na svoj deo posla. Međutim, dizajner u tom slučaju treba da detaljno obrazloži koje tačno zadatke je odlučio da delegira i kome, kako ne bi došlo do propusta u komunikaciji ili kašnjenja koje se može pripisati trećoj angažovanoj strani. U tom smislu, jako je važno da znate da li dizajner ima upravljačke i organizacione sposobnosti koje su potrebne da svoj deo posla kvalitetno i blagovremeno isporuči.

Razgraničenje projektnih uloga 

Na početku treba utvrditi da li vam je, osim dizajna sajta, potreban, na primer, logo, kompletan rebranding ili brending, razvoj softvera, kodiranje, ilustracija i tome slično, budući da mnogi dizajneri poseduju dodatne i raznovrsne veštine koje nisu strogo vezane za dizajn web stranica ili mobilnih aplikacija.

Na taj način:

  • ograničavate broj ljudi sa kojima treba da sarađujete,
  • kontrolišete razvoj projekta u većem stepenu,
  • osiguravate da se kvalitetno i blagovremeno pokriju svi aspekti projekta, bez improvizacije u poslednjem trenutku.

Takođe, obavezno pitajte na vreme kontakt osobu šta je dizajneru potrebno od vas, kao klijenta, da završe projekat. Ta vrsta pomoći može podrazumevati slike, video zapise, detalje o web stranicama, tekstove, i još mnogo toga. Ukoliko radite sa manjim budžetom, verovatno ćete vi morati da obezbedite sav projektni sadržaj. Stoga, da biste izbegli žurbe u poslednjem trenutku, razmislite na vreme o tome šta biste želeli da uključite u projektni dizajn.

Na primer, kada je reč o slikama, fotografije i vizuelni sadržaj koji se koriste na vašoj web stranici ili mobilnoj aplikaciji treba da budu u korelaciji sa opštim stilom i dizajnom vašeg brenda. U zavisnosti od vašeg budžeta, možete unajmiti profesionalnog fotografa ili vam dizajner može pronaći besplatne slike sa brojnih platformi fotografija za tu svrhu. Kako bi se sprečila očigledna vizuelna odstupanja, neophodno je da se oko te tačke postigne saglasnost sa dizajnerom, odnosno da mu se dostavi detaljan brif o vrsti željenih slika, njihovoj atmosferi, poruci koja se šalje ciljnoj grupi, itd.

Kada je reč o tekstovima, razgraničite da li uslugu pisanja tekstova radi firma koja radi i dizajn, ili ste vi isključivo zaduženi za to. Ova tačka treba da bude rešena na samom početku projekta, tako da prateći pisani sadržaj bude spreman kada izrada web sajta ili mobilne aplikacije bude gotova.

 

Pitanje procesa dizajna u izabranoj kompaniji 

Jedno od najvažnijih pitanja koje možete postaviti dizajneru iz angažovane kompanije vezano je za njihov proces dizajna, konkretno istraživačku fazu i fazu ideacije.

Ove faze pomažu da se izgradi jasna strategija dizajna, a uzimajući u obzir ciljeve vašeg poslovanja. Kroz razgovor o procesu dizajna najbolje ćete uvideti nivo iskustva i stručnosti izabranog dizajnera.

Takođe, ne treba zaboraviti da postoji više različitih medija, pa samim tim i razlika u dizajnu. Svaki medij, bilo da je štampa, web, elektronska pošta ili mobilna aplikacija ima sopstvena pravila. Izabrani kanali oglašavanja podrazumeva da dizajner poznaje boje, fontove, veličine, itd, koje su karakteristične za određeni kanal oglašavanja.

Pitanje eventualnih izmena nakon konačne aktivacije web sajta

Ukoliko već znate da ćete nešto menjati na web sajtu u budućnosti, razmislite da li ćete željene promene ugovoriti u okviru postojeće saradnje, ili ćete to ostaviti za kasnije, posebne projekte.

Takođe, preporučujemo da pitate dizajnera da li će vam biti potrebna obuka oko korišćenja web sajta ili mobilne aplikacije. Pokrenite pitanje CMS-a (sistema za upravljanje sadržajem) kako biste se uverili da je prilagođen korisniku, i kako biste mogli da kasnije sami unosite potrebne izmene i otpremate sadržaj.

Alternativno, možete pitati i dizajnera koliki bi bili troškovi da on lično, nakon što web sajt ili mobilna aplikacija budu pušteni u rad, upravlja njima na redovnoj osnovi.

 

 

Dakle, ključna tačka jeste dobra, otvorena i blagovremena komunikacija. Na njoj se zasniva zdrav i kvalitetan radni odnos koji treba da se odvija na obostrano zadovoljstvo, bez nepredviđenog odlaganja.

Pored jasne komunikacije, treba obratiti pažnju da se važne diskusije i dogovori vode u pisanoj ili elektronskoj formi, kao i da se, ukoliko je to moguće, zaključi ugovor o saradnji. U cilju izbegavanja eventualnih sporova ili opadanja kvaliteta saradnje, taj ugovor treba biti veoma precizan i transparentan.

Ukoliko budete pratili opisanih osam tačaka, sigurni smo da će vaša poslovna saradnja sa dizajnerom započeti na dobrim temeljima, da ćete uspešno prebroditi potencijalne probleme ili odlaganja koji su česti u svakom poslu, kao i da će vam ugovorena saradnja doneti efikasan i isplativ proizvod.