Zaštitite svoj biznis od hakerskih napada u 5 koraka

Otkrijte kako da zaštitite vašu firmu od hakerskih pretnji. Naš tekst istražuje ključne strategije i savete za unapređenje sajber bezbednosti u poslovnom okruženju, uključujući preventivne mere, jačanje lozinki i ažuriranje softvera.

Poslednje ažuriranje

26. oktobar 2023.

Podeli

Business cyber security

Pred vama je poslednji, treći blog post u Cubes mini ciklusu koji je posvećen hakerskim napadima. U prvom tekstu, Internet krađa ličnih podataka – može se desiti i vama, pisali smo uopšteno o načinima i razlozima za hakovanje podataka, dok smo u tekstu Kako se zaštititi od hakerskih napada obradili najefikasnije metode zaštite ličnih podataka, odnosno zaštite fizičkih lica (pojedinaca) od hakerskih napada. U ovom tekstu, analiziraćemo na koje sve načine možete da efikasno pružite zaštitu sopstvenom biznisu, odnosno kompaniji, od hakerskih napada.

Nezavisno od njihove veličine ili delatnosti, kompanije širom sveta svakodnevno pristupaju informacijama koje su digitalno sačuvane. Naravno, digitalno arhiviranje informacija izuzetno olakšava kako pristup istim, tako i svakodnevni rad zaposlenih, međutim, to takođe znači da su pohranjene datoteke mnogo izloženije hakerskim napadima.

 

U nastavku izdvajamo najefikasnije načine da zaštitite svoje poslovne podatke, a samim tim i kompaniju, od hakerskih napada:

 

Cyber Security training

 

Preventivna interna politika o sajber bezbednosti i edukacija zaposlenih

 

Vaši zaposleni sigurno već vode računa o stvarima kao što su zaključavanje kancelarije i arhiva, kao i zatvaranje prozora i isključivanje klima uređaja, no, takođe bi trebalo da znaju da ,,zaključaju’’ digitalna vrata vaših arhiva.

Važno je da kreirate internu politiku o digitalnoj zaštiti vaše kompanije, praćenu konkretnim akcionim planom kojim bi se definisale prihvatljive i zabranjene onlajn aktivnosti za zaposlene.

Iznenađujuće mali broj kompanija kreira internu zaštitnu politiku. Ona se može ogledati u tome, na primer, da zabranite zaposlenima da otvaraju priloge elektronske pošte ili linkove, a koji se ne odnose strogo na poslovanje kompanije.

Takođe, može se ograničiti i pristup poslovnoj elektronskoj pošti preko javnog Wi-Fi. Dakle, fokus vaše interne bezbednosne politike od hakera treba da bude na preventivnoj, a ne na naknadnoj sajber bezbednosti. Ukoliko imate donetu internu politiku, ali je ona zastarela, ili poštuje samo na papiru, obavezno uradite njenu reviziju i pročitajte ostale savete iz ovog teksta koje možete lako i efikasno primeniti.

Veoma je važna stalna edukacija zaposlenih, kao i jasna i pravovremena interna komunikacija sa njima. Blagovremena edukacija po ovim pitanjima može smanjiti element ljudske greške, i zato je važno da vaši zaposleni ne samo primenjuju, već i da zaista razumeju razloge koji stoje iza ovakvih mera. To se može postići i kroz organizovanje radionica za sajber bezbednost, koje možete inicirati zajedno i sa drugim kompanijama iz iste branše. Takođe, poželjno je da donesete odgovarajući plan za upravljanje rizikom, kako biste u slučaju napada i potencijalne opasnosti imali jasno definisane korake.

 

Reset password concept. Cyber security technology on website or app for data protection.

 

Redovno menjajte lozinke

 

Prema određenim statistikama, preko 30% hakerskih provala u sistem kompanije nastaje zbog slabih lozinki.

Verovali ili ne, postoji ozbiljno razvijeno tržište na kojem hakeri kupuju i prodaju takve informacije. Takođe, čest problem jeste korišćenje istih lozinki za više naloga i sajtova, zapisivanje lozinki na papiriću, kao i njihovo deljenje sa drugim kolegama. Jedan od najjednostavnijih načina da sprečite hakerski napad jeste da ojačate vaše kompanijske lozinke. To možete učiniti usložnjavanjem karaktera, brojeva i simbola u izabranim lozinkama.

Takođe, uvedite i višefaktorsku autentifikaciju, odnosno neka prijava zaposlenog na mail ili poslovnu mrežu podrazumeva i dodatnu verifikaciju putem telefona ili e-pošte. Taktika sekundarnog pristupa može efikasno onemogućiti hakera u svom napadu na vaše biznis podatke. I ne samo to – pored njihove složenosti, neophodno je da često menjate i lozinke. Na taj način se jednostavnim akcijama koje ne zahtevaju outsourcing može dodatno ojačati digitalna bezbednost vaše kompanije.

Ukoliko ste spremni da uložite u jačanje lozinki, još jedna opcija jeste da kupite password manager, pomoću kojeg možete da kreirate jedinstvene lozinke za više različitih naloga, da ih čuvate u šifrovanom skladištu, kao i da nadgledate njihovu bezbednost u realnom vremenu. Pomoću menadžera za lozinke možete da uštedite i vreme, budući da on automatski popunjava akreditive za prijavljivanje.

 

Redovno ažurirajte vaš softver i napravite rezervnu kopiju podataka (Back Up)

Osnovna metoda zaštite koju mnoge kompanije zanemaruju jeste da jednostavno ažuriraju svoj softver. Naravno, možete odabrati funkciju automatskog ažuriranja, ili, u slučaju da ste više tehnički potkovani, možete izvršiti i manuelna ažuriranja. Softveri konstantno unapređuju svoj kod i poboljšavaju sajber bezbednost sistema, stoga je neophodno da budete u toku kako ne biste vaše poslovanje doveli u digitalni rizik.

Takođe, pravljenje rezervne kopije podataka u tzv. Cloud-u predstavlja odličan način da se zaštitite protiv hakera. Bilo da su u pitanju lični podaci, tržišni izveštaji, podaci o prodaji, i tome slično, čuvanje podataka mora biti na redovnoj osnovi, a idealno bi bilo i u realnom vremenu, odnosno upravo u trenutku dok se podaci kreiraju.

 

Angažujte testera penetracije

 

Još jedan odličan način da se zaštitite od hakera, jeste da unajmite tzv. testera penetracije. Reč je o tzv. etičkom hakeru, čiji je zadatak da utvrdi u kolikom stepenu je vaš sistem ili aplikacija podložna napadima. Naravno, ovakav test ima smisla samo ukoliko su već donete i implementirane interne bezbednosne politike.

Tester na osnovu ugovora i putem već utvrđenih metoda ‘’napada’’ vašu organizaciju kako bi pronašao sve slabe ulazne tačke u vašem sistemu. Kada se test završi, tester penetracije pravi listu preporuka za poboljšanje i jačanje vaše strategije bezbednosti.

 

Investirajte u efikasne antivirus programe

 

Ukoliko želite da vaše poslovanje digitalno dodatno ‘’osigurate’’, poželjno je da implementirate profesionalne programe koji nude zaštitu od virusa, malvera (malicioznih softvera), kao i softvera koji traže otkup (ransomware).

Takođe, često neke kompanije, čiji zaposleni ipak nisu potpuno upoznati sa pojmom sajber bezbednost, koriste anti-phishing toolbar, najčešće preko dodataka u samom pretraživaču. Zatim, web pretraživač proverava sve što se klikne u realnom vremenu i istog trenutka blokira svaku potencijalnu pretnju ili napad. Na taj način, kompanije se osiguravaju da su informacije zaštićene bez obzira na web sajtove koji zaposleni posećuju.

 

Dakle, redovno ažurirajte vaš antivirus program i software, vršite čestu reviziju interne bezbednosne politike, nadogradite vašu opremu, edukujte zaposlene o digitalnim opasnostima i generalno, radite na podizanju svesti o tome šta podrazumeva hakerski napad i opasnostima koje prete od njih.

 

Naravno, najbolje i najefikasnije rešenje bilo bi da angažujete spoljnog stručnjaka koji će biti zadužen za sajber bezbednost vaše kompanije. Cubes primenjuje najbolje bezbednosne politike u IT industriji, i poseduje sve potrebne alate da zaštiti vaš biznis od hakera. Cubes takođe nudi i uslugu skladištenja rezervnih kopija vaših podataka offsite, tako da i u slučaju potencijalnog hakerskog napada, ne morate da brinete o gubitku podataka.