Kako da neželjena pošta postane prošlost: praktični saveti za čistiji inbox
Iako je potpuno uklanjanje spam poruka teško postići, postoje praktični koraci koji vam mogu pomoći da smanjite količinu neželjenih mailova i zaštitite se od potencijalnih prevara.
Poslednje ažuriranje
9. februar 2024.
Podeli
Neželjena pošta, poznata i kao spam, može biti prava noćna mora. Zatrpava inbox, ometa vašu produktivnost i često sadrži zlonamerne linkove koji ugrožavaju vašu sigurnost.
Iako je potpuno uklanjanje spama teško postići, postoje praktični koraci koji vam mogu pomoći da smanjite količinu neželjenih emailova i zaštitite se od potencijalnih prevara.
Ne delite svuda svoj email
Jedan od najlakših načina na koji spameri dolaze do vaše e-mail adrese jeste kada je ostavljate na nepouzdanim sajtovima, forumima ili društvenim mrežama. Vaša adresa se može naći u bazama podataka koje spameri koriste za slanje neželjenih poruka.
Šta možete da uradite?
Kreirajte posebnu e-mail adresu za registracije na sajtovima i uslugama.
Izbegavajte objavljivanje vaše glavne e-mail adrese na javnim platformama.
Koristite alate za generisanje privremenih e-mail adresa kada vam je potrebna samo za jednokratnu upotrebu.
Koristite filtere za spam
Većina modernih e-mail servisa, poput Gmail-a i Outlook-a, ima ugrađene filtere koji automatski prepoznaju i premestaju spam poruke u poseban folder. Ipak, ovi filteri nisu savršeni i potrebno ih je dodatno prilagoditi.
Kako optimizovati spam filtere?
Označite neželjene poruke kao spam kako biste „naučili“ filtere da prepoznaju slične poruke u budućnosti.
Kreirajte pravila za automatsko premeštanje određenih tipova poruka u spam ili specifične foldere.
Redovno proveravajte folder za spam kako biste uočili greške, jer ponekad legitimne poruke mogu završiti tamo.
Otkazivanje pretplata (Unsubscribe)
Mnoge neželjene poruke dolaze od kompanija ili servisa na koje ste se nekada prijavili, često nesvesno. Ove poruke možda nisu klasičan spam, ali i dalje zauzimaju dragoceni prostor u vašem inboxu.
Kako se možete odjaviti?
Kliknite na link za „Unsubscribe“ koji se obično nalazi na kraju promotivnih e-mailova.
Koristite alate poput Unroll.me za brzo upravljanje pretplatama.
Ako otkazivanje ne funkcioniše, dodajte pošiljaoca na listu blokiranih adresa.
Blokirajte spam
Ako dobijate spam od iste adrese ili domena, blokiranje pošiljaoca je jednostavno i efikasno rešenje.
Kako blokirati spam?
U Gmail-u: Otvorite e-mail, kliknite na tri tačke u gornjem desnom uglu i odaberite „Block [ime pošiljaoca].“
U Outlook-u: Desni klik na e-mail, zatim „Junk“ i odaberite „Block sender.“
Na mobilnim uređajima potražite opciju „Block sender“ u meniju e-mail aplikacije.
Blokiranje je posebno korisno za dosadne promotivne e-mailove ili neprekidne pokušaje phishing napada.
Budite oprezni sa linkovima i prilozima
Spam često sadrži zlonamerne linkove ili priloge koji mogu instalirati malver na vaš uređaj. Klik na pogrešan link može vas koštati privatnosti i sigurnosti.
Kako se zaštititi?
Nikada ne klikćite na linkove iz e-mailova koji izgledaju sumnjivo.
Proverite adresu pošiljaoca – čak i mala pravopisna greška može otkriti prevaru.
Instalirajte antivirusni softver koji će vas upozoriti na maliciozne sadržaje.
Postoji mnogo specijalizovanih alata i ekstenzija koji pomažu u blokiranju spama i zaštiti vašeg inboxa.
Preporučeni alati:
SpamTitan: Napredna zaštita od spama za poslovne korisnike.
Mailwasher: Omogućava vam da pregledate poruke pre nego što ih preuzmete u inbox.
ProtonMail: Servis sa ugrađenom enkripcijom i jakim filterima za spam.
Ažurirajte redovno svoje lozinke
Ako su vaši podaci nekada kompromitovani, vaša email adresa može biti zloupotrebljena za slanje ili primanje spama. Promena lozinki je jednostavna, ali efikasna mera zaštite.
Kako postaviti jaku lozinku?
Koristite kombinaciju velikih i malih slova, brojeva i specijalnih znakova.
Nemojte koristiti istu lozinku za više naloga.
Razmislite o korišćenju menadžera lozinki poput LastPass-a ili Bitwarden-a.
Neželjena pošta je problem koji ne može biti potpuno eliminisan, ali uz ove savete možete značajno smanjiti njen uticaj na vaš inbox. Prevencija, upotreba tehnologije i pažljivo upravljanje email adresama ključni su za zaštitu od spama. Uložite malo truda i vaš inbox će vam biti zahvalan!
Da li ste ikada primetili da vam prodavnice predlažu proizvode kao da znaju šta vam treba? Ili da dobijete ponudu za tačno onaj artikal koji ste gledali prošle nedelje? To nije slučajnost – iza ovoga stoji veštačka inteligencija. AI se danas koristi u različitim vrstama prodaje, od velikih online trgovina do velikih brendova koji kombinuju online i offline iskustva.
Kada se veštačka inteligencija počela koristiti u komercijalne svrhe, nismo bili ni svesni koliki će imati uticaj na svet oko nas. Od ChatGPT alata koji generiše odgovore na naše upite, ova tehnologija se nastavila razvijati iz dana u dan.