Email slavi 52. rođendan! Kako je elektronska pošta promenila svet komunikacije?
U ovom tekstu, istražujemo značaj prvog e-maila, njegovu evoluciju tokom proteklih pet decenija i kako je oblikovao način na koji se povezujemo u digitalnom dobu.
Poslednje ažuriranje
3. avgust 2023.
Podeli
Jedan odlučujući trenutak, pre 52 godine, promenio je način na koji komuniciramo. Naime, 21. jula 1971. godine, američki inženjer Rej Tomlinson poslao je prvi email. Od tada pa do danas, ova revolucionarna forma komunikacije duboko je ukorenjena u našem svakodnevnom životu.
Rej Tomlinson je radio na ARPANET-u, unutrašnjoj mreži Agencije za napredne istraživačke projekte, koja je povezivala različite istraživačke organizacije širom Sjedinjenih Američkih Država. Tomlinson je istraživao „načine na koje bi ljudi mogli da komuniciraju preko računara“ i želeo je da pronađe način da se fajlovi šalju između računara, a ne samo između različitih korisnika na istom računaru (što je već bilo moguće u to vreme). Njegov protokol slanja poruka omogućio je osobi da piše drugoj osobi na drugom računaru unutar te mreže. Neki elementi njegovog originalnog sistema slanja poruka i danas se koriste.
Tomlinsonu se pripisuje razvoj korišćenja simbola @, koji je u njegovom ranom sistemu bukvalno pokazivao lokaciju pošiljaoca. Takođe i polja za pošiljaoca, naslov, datum i sadržaj email-a.
Kako je izgledao prvi poslati email?
Kada su ga pitali o njegovoj prvoj e-mail poruci 25 godina kasnije, Tomlinson se nije sećao tačnog datuma ili sadržaja. Sećao se da je bila test poruka, nešto poput „test 123“ ili „QWERTYUIOP“.
To je zato što nije u potpunosti shvatao važnost svoje inovacije u tom trenutku. Uglavnom je smatrao da je to „zanimljiva stvar koju treba uraditi“. Većina ljudi nije videla svrhu email-a jer su imali telefone za direktnu komunikaciju sa drugima. Međutim, Tomlinson je kasnije istakao da je 1971. godine „telefon radio do određene tačke, ali neko je morao biti prisutan da primi poziv, pa se zato svima dopala ideja da mogu ostavljati poruke na računaru.
Kada je email postao svima poznat?
Prvi put kada je email postao dostupan široj javnosti i postao poznat među ljudima van vojnih i akademskih krugova bilo je lansiranje komercijalnih email usluga krajem 1980-ih i početkom 1990-ih godina.
Ključna godina za popularizaciju email-a bila je 1993. kada je internet postao javno dostupan putem World Wide Web-a. To je omogućilo široj publici pristup email-u i olakšalo korišćenje elektronske pošte. Tokom narednih godina, email je doživeo masovnu popularnost i postao je osnovni način komunikacije kako u poslovnim tako i u privatnim sferama.
Email se tokom godina razvio i prilagodio različitim potrebama korisnika. Bez obzira na pojavu novih tehnologija za komunikaciju, email i dalje ostaje jedan od najvažnijih načina komunikacije na internetu.
Spam: Neželjeni deo istorije
Prva spam poruka poslata je još 1978. godine na ARPANET-u, promovišući komercijalni proizvod. Od tada, spam je evoluirao i postao ozbiljan problem, naročito tokom 1990-ih. Zahvaljujući modernim alatima za filtriranje, danas je mnogo lakše kontrolisati neželjene poruke. Pročitajte i Neželjena pošta: šta je spam mail i kako ga prepoznati?.
Iako konkurencija u vidu društvenih mreža i aplikacija za poruke raste, email ostaje nezamenljiv. Potreban je za registracije, prijave i mnoge druge digitalne usluge. Rej Tomlinson, koji nas je napustio 2016. godine, ostavio je iza sebe nasleđe koje je promenilo svet. Kako je sam rekao: „Vidim da se email koristi uglavnom onako kako sam zamislio.“
Da li ste ikada primetili da vam prodavnice predlažu proizvode kao da znaju šta vam treba? Ili da dobijete ponudu za tačno onaj artikal koji ste gledali prošle nedelje? To nije slučajnost – iza ovoga stoji veštačka inteligencija. AI se danas koristi u različitim vrstama prodaje, od velikih online trgovina do velikih brendova koji kombinuju online i offline iskustva.
Kada se veštačka inteligencija počela koristiti u komercijalne svrhe, nismo bili ni svesni koliki će imati uticaj na svet oko nas. Od ChatGPT alata koji generiše odgovore na naše upite, ova tehnologija se nastavila razvijati iz dana u dan.
Iako je potpuno uklanjanje spam poruka teško postići, postoje praktični koraci koji vam mogu pomoći da smanjite količinu neželjenih mailova i zaštitite se od potencijalnih prevara.