Otkrijte kako spameri dolaze do vaše e-mail adrese i naučite efikasne strategije zaštite od neželjene pošte. Očistite svoj inbox sigurnim merama predostrožnosti.
Poslednje ažuriranje
9. фебруар 2024.
Podeli
Sada kada znate Šta je neželjena pošta i kako da je prepoznate, vreme je da saznate i kako da se zaštitite od spam-a. Pre nego što odgovorimo na ovo pitanje, hajde da vidimo sledeće: Kako spameri uopšte dobiju vašu adresu elektronske pošte?
Evo samo načina pomoću kojih spameri mogu dobiti vašu adresu elektronske pošte:
Legalne i nelegalne liste e-mailova – spameri mogu koristiti kako nelegalne, tako i legalne (verovali ili ne!) izvore kako bi se domogli tuđih e-mailova. Na primer, često se dešava da prilikom posete nekom web sajtu prihvatimo tzv. ‘kolačiće’ ili ostavimo naš email ni ne čitajući uslove korišćenja, te da faktički pristanemo da naša e-mail adresa bude ustupljena ili prodata trećoj strani na korišćenje u marketinške svrhe. Ili se čak može desiti da nepošteni kolega, zaposleni u vašoj kompaniji, proda sve e-mail adrese drugoj kompaniji bez dozvole.
Programi za prikupljanje elektronske pošte – ukoliko svoju e-mail adresu objavite na javnim internet forumima ili onlajn platformama, spameri će je lako pronaći. Kako? Oni često koriste automatizovane programe pomoću kojih pretražuju internet upravo u potrazi za e-mail adresama, često pretražujući znak @.
Spam mejlovi – spameri ponekad šalju spam mejlove kako bi dobili nove e-mail adrese za svoje liste. Oni to čine tako što nasumično šalju poruke velikom broju korisnika kod nekog istaknutog provajdera, a ukoliko pak dobiju odgovor na ove poruke, znaju da adresa zaista postoji te nastavljaju da je koriste na svojim listama slanja.
Curenje podataka – često se dešava da sajber kriminalci hakuju bazu podataka neke velike kompanije, a zatim tako dobijene podatke prodaju spamerima. Ti podaci ne moraju uključivati samo e-mail adresu, već i neke lične informacije pomoću kojih se spam e-mail može personalizovati.
Kako da se efikasno zaštitite od neželjene pošte?
Bez kliktanja, molim!
Pre svega, ukoliko slučajno otvorite neželjeni e-mail, ne paničite! Ukoliko niste na vreme uspeli da ga identifikujete, u većini slučajeva neće doći do prouzrokovanja štete na vašem uređaju. Čak iako poruka sadrži nebezbedne priloge ili linkove, jednostavno otvaranje e-maila nije dovoljno da pokrene preuzimanje ili da vas odvede na lažni web sajt. Za to bi bilo neophodno da baš kliknete na link ili preuzmete dokument.
Dakle, kada otvorite spam e-mail, za početak samo pazite da ništa ne kliknete.
Ne brišite poruku, već je prebacite u spam folder!
Kada spam poruka dospe u vaš inboks, prvi instinkt može biti da je što pre obrišete.
Ipak, veoma je važno da je umesto toga prebacite u spam folder. Ovo je jedini način da ‘obučite’ lični filter za neželjenu poštu u vašem uređaju, koji će zapamtiti određene karakteristike spam pošte, kao što su naslov, adresa pošiljaoca, učestalost pojavljivanja određenih ključnih reči, i tome slično. Na taj način će dolazna pošta koja ispunjava takve kriterijume ubuduće automatski biti preusmerena u spam folder.
Naravno, imajte na umu da čak i ako pažljivo ’trenirate’ svoj lični spam filter, spam mejlovi mogu i dalje da ponekad pronađu put do vašeg sandučeta.
Spam filter svakako nije mehanizam bez greške, ali ukoliko redovno markirate spornu poštu kao spam, šaljete važan signal filteru kako bi on brže identifikovao neželjeni sadržaj ubuduće.
Vodite računa gde ostavljate vašu e-mail adresu
Najjednostavniji i najefikasniji način da se izbegne neželjena pošta jeste da pazite gde i kako delite sa drugima svoju e-mail adresu.
Često ostavljamo svoju e-mail adresu radi prijavljivanja na nagradne igre, zatim u cilju ostvarivanja kupona i popusta, na javnim internet forumima, na društvenim mrežama, radi pretplate na neki bilten, i tome slično.
Ukoliko ne želite da se ograničavate u ovom smislu i važno vam je da slobodno raspolažete adresom (na primer upravo radi onlajn popusta), savetujemo vas da kreirate drugi, ili čak treći nalog elektronske pošte koji ćete koristiti kao pseudonim i koji će biti namenjen upravo za ovakve stvari.
Takođe, ukoliko želite da se odjavite sa nekog biltena za koga više nemate interesovanja, verovatno ćete kliknuti na link za odjavu (unsubscribe), međutim, vodite računa da je reč o legitimnom mejlu, odnosno biltenu za koji ste se prijavili. Ukoliko uočite neke nepravilnosti ili se pak, ne sećate da ste se ikada prijavili na taj bilten, nemojte kliknuti na link za odjavu, budući da se tako često može preuzeti malver. Najsigurnija opcija jeste da odete direktno na web sajt kompanije za čiji bilten znate da ste se prijavili, te da se odjavite izbegavajući navedeni proces preko e-maila.
Ne dozvolite da spameri saznaju da ste dobili poruku
Šta se dešava ukoliko odgovorite na spam e-mail? Ukoliko spameri dobiju bilo kakvu indikaciju da je njihova poruka stigla do stvarne osobe koja ju je pročitala, e-mail adresa te osobe postaje meta za budući spam.
Pokušajte da ne otvarate spam poruke, nemojte kliknuti na linkove ili preuzimati priloge, i nikada, apsolutno nikada, nemojte odgovarati na spam poruke!
Takođe, još jedan trik u borbi protiv spam poruka jeste da u svojim e-mail podešavanjima deaktivirate automatsko preuzimanje slika, čime se automatski deaktiviraju pikseli pošiljaoca koji služe da provere da li ste otvorili mejl. I ne brinite, uvek možete aktivirati preuzimanje slike u pojedinim mejlovima kojima verujete prostim klikom na ‘Pokaži sve’ na vrhu e-mejla.
Kako sprečiti da vaše poslate poruke budu označene kao spam?
Sigurni smo da vam se više puta desilo da važan e-mail koji ste poslali završi u spam folderu primaoca. Razlog tome su već pomenuti filteri za spam poruke, koji ponekad pogrešno identifikuju poruku kao spam i blokiraju je pre nego je primalac ikada vidi.
Srećom, postoji nekoliko stvari koje možete učiniti kako biste prevenirali takvu neprijatnu situaciju:
1. Proverite svoju mejling listu
Ukoliko redovno šaljete poruke velikoj grupi ljudi (na primer, neki poslovni bilten), vodite računa da su sve e-mail adrese na vašoj listi ažurirane. Algoritmi za filtriranje neželjene pošte često posmatraju odnos između aktivnih i neaktivnih naloga na listama primalaca, te će veliki broj neaktivnih adresa delovati kao crveno svetlo koje može dovesti do blokiranja vaše poruke.
2. Obavezno ponudite mogućnost odjave
Ukoliko redovno šaljete masovne e-mailove, a previše ljudi počne da ih označava kao nepoželjne, ne samo što će vaš e-mail završiti u spam folderu, već i vaša e-mail adresa može biti blokirana ili deaktivirana. Stoga, ukoliko šaljete neku vrstu biltena ili redovnog obaveštenja, obavezno na kraju e-maila ponudite opciju za odjavu. Na taj način primaoci mogu legitimno da se odjave bez pratećih posledica po vaš nalog.
3. Izbegavajte Clickbait reči i fraze
Jedna od stvari koja može da automatski pokrene filter neželjene pošte jeste korišćenje određenih reči i bombastičnih fraza koje se markiraju kao potencijalno rizične. Neki od uobičajenih primera jesu „Posebna promocija!“, “ Neverovatna akcija!“, „Ekskluzivna vest!“, „Kliknite ovde!“
Lista ovakvih reči može se razlikovati, ali brzom internet pretragom na temu ’spamerskih’ reči videćete na šta da posebno obratite pažnju.
4. Zamolite primaoce da vašu e-mejl adresu dodaju na svoju kontakt listu
Ukoliko se neko redovno žali da ne dobija vaše mejlove, problem može biti dugoročno rešen tako što će vašu adresu dodati na tzv. listu dozvoljenih, odnosno belu listu primalaca, na koju se filteri neće automatski primenjivati.
Nadamo se da vam je ovaj tekst koristio u lakšem prepoznavanju i budućem pravilnom reagovanju na spam poruke. I ako biste samo jednu rečenicu iz celog teksta morali da zapamtite, neka to bude ova: ako sumnjate – verovatno ste u pravu!
Da li ste ikada primetili da vam prodavnice predlažu proizvode kao da znaju šta vam treba? Ili da dobijete ponudu za tačno onaj artikal koji ste gledali prošle nedelje? To nije slučajnost – iza ovoga stoji veštačka inteligencija. AI se danas koristi u različitim vrstama prodaje, od velikih online trgovina do velikih brendova koji kombinuju online i offline iskustva.
Kada se veštačka inteligencija počela koristiti u komercijalne svrhe, nismo bili ni svesni koliki će imati uticaj na svet oko nas. Od ChatGPT alata koji generiše odgovore na naše upite, ova tehnologija se nastavila razvijati iz dana u dan.